Na jednym z moich szkoleń, uczestnik podjął temat mandatów nakładanych na klientów sieci Lidl w związku z parkowaniem na sklepowym parkingu. Klienci przyjeżdżają prywatnym autem na zakupy, parkują na wewnętrznym parkingu sieci Lidl. Co jeśli nie pobrali wymaganego biletu z parkomatu i nie umieścili go w widocznym miejscu za szybą w aucie? Po powrocie znajdują za wycieraczką mandat!
Czy prywatna firma może karać mandatami? Skąd takie podmioty pobierają dane właścicieli pojazdów? Czy mandaty są faktycznie ściągane? Zwróciliśmy się z tymi pytaniami do sieci Lidl. Otrzymaliśmy kontakt do firmy, która na ich zlecenie zarządza parkingami w Białymstoku.
Oto odpowiedź, którą otrzymaliśmy od firmy APCOA Polska Sp. z o.o.:
Uprzejmie wyjaśniamy, że w sytuacji, kiedy konieczne będzie ustalenie danych osoby, która nie dokonała opłaty dodatkowej mimo pozostawionego za przednia szybą pojazdu wezwania, niezbędne będzie skierowanie przez APCOA wniosku do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK, celem ustalenia na podstawie posiadanego numeru rejestracyjnego posiadacza pojazdu i uzyskania jego danych osobowych. Podstawą prawną takiego działania ze strony APCOA jest dochodzenie roszczeń wynikających z braku opłaty dodatkowej za korzystanie z parkingu a podstawą przetwarzania danych osobowych pozyskanych z CEPIK jest art. 6 ust. 1 lit. f „przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora”.
Dodatkowo informujemy, że zgodnie z treścią Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm., dalej „ustawa”) dane zgromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów (dalej: „CEPIK”) mogą zostać udostępnione innym podmiotom niż wymienionym wprost w ustawie jako uprawnione (np. właścicielowi pojazdu, sądom czy Policji) w tym osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, pod warunkiem, że domagając się udostępnienia danych wykażą swój interes prawny (art. 80cd ustawy). Dane udostępnia się w odpowiedzi na uzasadniony wniosek złożony czy to w postaci papierowej czy w postaci elektronicznej.
Podmiot prowadzący prywatny parking, w oparciu o regulamin, wedle którego kierowcy zobowiązani są do uiszczania określonych należności (czy to regularnych opłat za postój, czy też kar za naruszenie regulaminu), ma uzasadnione roszczenie wobec kierowcy, który należnej wedle regulaminu opłaty nie uiścił.
Przypominamy: mandaty wystawiane za brak posiadania biletu z parkomatu Lidla można anulować przedkładając paragon lub eParagon, który potwierdza korzystanie z parkingu w celu realizacji zakupów.